Dzieci są bardzo podatne na reklamy i odgrywają dużą rolę jako konsumenci, co jest dość ważne dla reklamodawców. Reklamy oddziaływają na nie na różnych płaszczyznach. Jest to spowodowane tym, że spędzają one dużo czasu przed telewizorem. Lubią oglądać reklamy przed programami i po obejrzanym filmie.
Z badań wynika, że w Polsce dzieci oglądają tygodniowo nieco mniej niż trzy godziny reklam. Na podstawie badań przeprowadzonych przez Katedrę Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego wynika, że ponad 80 % dzieci w przedziale wiekowym od 5 do 10 lat wyraża swą aprobatę dla reklam, a dzieci poniżej 5 roku życia lubią i chętnie oglądają reklamy. Jeśli chodzi o dzieci nieco starsze to także można zaobserwować ich silną więź z reklamą. U dzieci w wieku szkolnym reklama nakłania, a wręcz wymusza kupienie reklamowanej zabawki bądź słodyczy.
Dzieci nie wykształciły sobie jeszcze cechy, która odpowiada za krytyczne patrzenie na reklamy. I dlatego też, bywa, że po dostaniu zabawki, która była cudownie zareklamowana, okazuje się, że jest zupełnie inna i wtedy dzieci są rozczarowane i czują się okłamane przez dorosłych.
Powstaje w tym miejscu poważny problem, dzieci nie rozumieją istoty reklam. Wierzą, że reklamy przekazują tylko prawdę, dlatego są podatne na ich perswazję.
Reklamy są tworzone i emitowane po to, by poprzez nie wpływać na widzów. Wpływ ten może powodować skutki uświadamiane przez odbiorcę, np. pragnienie posiadania jakiegoś produktu, oraz takie, których odbiorca nie uświadamia sobie w pełni. Dotyczy to przede wszystkim apeli emocjonalnych, odbieranych zarówno przez dorosłych jak i dzieci, jednak ma to szczególne znaczenie u dzieci, które dopiero uczą się świadomego rozumienia swoich emocji, gdyż świadomość emocji jest zdolnością wytwarzaną w toku rozwoju. Pod wpływem reklam dzieci dokonują zakupów produktów reklamowanych, a także nakłaniają rodziców, by je kupowali. Badania wykazały, że reklamy telewizyjne często wywołują konflikty między dziećmi a rodzicami dotyczące zakupów, bowiem podawanie fałszywych lub nieścisłych informacji jest najczęstsze w reklamie kierowanej do dzieci. Reklama, która może być traktowana przez dorosłego widza jako swego rodzaju konwencja, dla dziecka jest po prostu filmem. Tym silniejsze jest jej oddziaływanie na dzieci, które nie rozumieją mechanizmów stosowanych w reklamach i są wobec nich całkowicie bezbronne.
Duża ilość reklam skierowana jest głownie do dzieci. Najczęstszą ich tematyką są zabawki i produkty żywnościowe, które są zbędne do prawidłowego funkcjonowania. Reklamy dotyczące zabawek mają na celu pobudzenie chęci posiadania danego przedmiotu często zawierają nieprawdziwe informacje. Natomiast reklamy skupiające się na smakołykach informują, że zjedzenie danego smakołyku da mnóstwo energii i zdrowia. I w taki sposób reklamy wprowadzają młodego odbiorcę w błąd.
Podsumowując wpływ reklam na dzieci budzi w nich pragnienie nabycia reklamowanych produktów. Reklamy traktowane są przez nich jak inne filmy, a pamiętają je lepiej, ponieważ są często powtarzane. Często przejmują język reklam, ucząc się powierzchowności, próżności i przywiązywania wagi do spraw zewnętrznych. Atrybuty siły i urody, jako najważniejsze, są przez dzieci przyjmowane i uznawane za podstawowe dla zapewnienia sobie przyjaźni rówieśników.
wtorek, 11 grudnia 2007
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz