wtorek, 11 grudnia 2007

Wpływ reklamy na człowieka

Reklama jest środkiem przekazu społecznego, który w dzisiejszych czasach wywiera ogromny wpływ na mentalność i zachowania ludzi. Wpływając na psychikę odbiorcy staje się zarówno źródłem informacji o danym towarze, jak i źródłem ukazującym w różny sposób rzeczywiste bądź też nie walory danego produktu czy też usługi...
W pewien sposób reklamy nas uzależniają. Statystyczny widz w okresie od 1 do 26 listopada br. obejrzał dziennie średnio 83 spoty reklamowe (w stacjach TVP1, TVP2, TVN i Polsat). To o 7 reklam dziennie więcej w porównaniu do analogicznego okresu z ubiegłego roku (wzrost o 9,8 proc.). Oglądamy coraz więcej reklam i coraz częściej kierujemy się nimi w dokonywanych wyborach.
Szczególnie podatne na treści zawarte w reklamach są dzieci, które często nie odróżniając reklam od rzeczywistości odbierają je dosłownie. Dla nich świat komunikatów reklamowych jest równie realny jak ten z ich najbliższego otoczenia. Według obliczeń psychologów, przeciętnie dziecko może się zetknąć w ciągu roku aż 20 tysięcy razy z różnego rodzaju reklamą telewizyjną, co daje łączny czas prawie trzech godzin tygodniowo. Badania dowodzą, że np. obejrzenie reklamy zabawek wyraźnie ukształtowało preferencje i wymagania dzieci w stosunku do towarzyszy zabawy pod kątem posiadania przez nich owych zabawek. Dzieci zaczęły przedkładać posiadanie zabawki nad towarzystwo rówieśników. Podkreśla się również wpływ reklam na brak satysfakcji u dzieci z otrzymanych a nie reklamowanych zabawek i materialistyczną postawę wobec życia.
Reklama, któranie jest ,,kontrolowana" może nieść za sobą wiele poważnych konsekwencji.Poprzez oddziaływanie na procesy psychiczne, kształtuje postawy i potrzeby, proponuje nowe wartości i nowy styl życia. Kreowana przez reklamę rzeczywistość upraszcza potrzeby i postawy jednostki.Reklama wykorzystuje to, co funkcjonuje w naszej świadomości: ludzkie słabości, niedoskonałości i pokazuje rozwiązanie wielu problemów poprzez zakup produktu. To może w wielu przypadkach okazać się zgubne i doprowadzić do tego, że staniemy się bezwolni wobec reklamy.

Brak komentarzy: