środa, 9 stycznia 2008

TELEWIZJA W POLSCE

Telewizja publiczna zajmuje czołową pozycję na polskim rynku medialnym. Oto jak kształtują się udziały w rynku oglądalności największych polskich stacji:

TVP1 24,2%
TVP2 21,2%
Polsat 15,7%
TVN 14,4%

Nawet biorąc pod uwagę omówione wyżej ograniczenia dostępu widzów do sygnału naziemnego telewizji TVN, nie ma wątpliwości: spośród wielu możliwości programowych Polacy chętnie wybierają telewizję publiczną. Dlaczego tak się dzieje? Gdy porównamy jakiego rodzaju programy emitują poszczególne stacje telewizyjne w Polsce, stwierdzimy, że procentowy udział programów rozrywkowych oraz filmów w ramówce TVP1 i TVP2 właściwie niewiele odbiega od tego, co serwuje stricte komercyjna konkurencja. Oto pomiary AGB Polska z kwietnia 2003 r. :

Udziały procentowe typów programów w tygodniowych emisjach stacji telewizyjnych

REKLAMA - TELESPRZEDAŻ
TVP1 7.00%
TVP2 5.70%
Polsat 13.90%
TEATR - FILM
TVP1 49.00%
TVP2 48.20%
Polsat 43.60%
PROGRAMY ROZRYWKOWE
TVP1 5.90%
TVP2 12.80%
Polsat 13.00%
PROGRAMY MUZYCZNE
TVP1 0.70%
TVP2 5.20%
Polsat 13.70%
PROGRAMY SPORTOWE
TVP1 3.60%
TVP2 4.10%
Polsat 4.10%
PROGRAMY POLITYCZNE - EKONOMICZNE - GOSPODARCZE - SPOŁECZNE
TVP1 8.20%
TVP2 1.80%
Polsat 2.60%
PROGRAMY INFORMACYJNE
TVP1 15.80%
TVP2 11.30%
Polsat 4.80%
PROGRAMY ARTYSTYCZNE - KULTURALNE
TVP1 2.60%
TVP2 5.60%
Polsat X
PROGRAMY EDUKACYJNE - NAUKOWE - PORADNIKOWE
TVP1 2.90%
TVP2 3.00%
Polsat 1.00%
PROGRAMY RELIGIJNE
TVP1 1.30%
TVP2 0.30%
Polsat 0.50%
INNE PROGRAMY
TVP1 2.90%
TVP2 2.00%
Polsat 2.80%
TOTAL EMISJI HH:MM
TVP1 142:50:00
TVP2 115:47:00
Polsat 159:59:00

REKLAMA - TELESPRZEDAŻ
TVN7 20.60 %
TVN 20.70 %
TV4 0.20 %
TEATR - FILM
TVN7 70.90 %
TVN 32.40 %
TV4 56.40 %
PROGRAMY ROZRYWKOWE
TVN7 5.70 %
TVN 27.60 %
TV4 1.20 %
PROGRAMY MUZYCZNE
TVN7 x
TVN 0.90 %
TV4 12.00 %
PROGRAMY SPORTOWE
TVN7 x
TVN 0.80 %
TV4 5.30 %
PROGRAMY POLITYCZNE - EKONOMICZNE - GOSPODARCZE - SPOŁECZNE
TVN7 x
TVN 2.50 %
TV4 2.90 %
PROGRAMY INFORMACYJNE
TVN7 0.40 %
TVN 3.50 %
TV4 2.10 %
PROGRAMY ARTYSTYCZNE - KULTURALNE
TVN7 0.20 %
TVN 1.90 %
TV4 1.60 %
PROGRAMY EDUKACYJNE - NAUKOWE - PORADNIKOWE
TVN7 x
5TVN .70 %
TV4 1.60 %
PROGRAMY RELIGIJNE
TVN7 X
TVN X
TV4 X
INNE PROGRAMY
TVN7 2.20 %
TVN 3.90 %
TV4 6.70 %
TOTAL EMISJI HH:MM
TVN7 159:08:00
TVN 168:00:00
TV4 148:17:00
Jednak polska telewizja publiczna w pełni wywiązuje się z realizacji misji zapisanej w ustawie o radiofonii i telewizji przeznacza 15 proc. czasu antenowego na gatunki informacyjne i publicystyczne, 10 proc. na edukacyjne, 10 proc. na kulturalne i artystyczne oraz 15 proc. na pozycje dla rodziny, dzieci i młodzieży. Kluczem do zrozumienia sukcesu komercyjnego stacji publicznych jest umiejętne łączenie przez nie komercji i misji oraz godzinowy układ ramówek tych stacji. Zadania edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży TVP1 realizuje w godzinach porannych i południowych, zaś ambitne programy kulturalne emituje późnym wieczorem. W rezultacie TVP wypracowuje zysk, który po części przeznacza na kolejne własne produkcje komercyjne, co umożliwia skuteczne konkurowanie z prywatnymi telewizjami, a po części zaś wspiera ambitne produkcje, w tym również narodową kinematografię.
Niewątpliwie jest jeszcze jedno źródło sukcesu TVP. Chodzi o utrwalone przez dziesięciolecia przyzwyczajenia, z czasów, gdy Polacy nie mieli alternatywy dla telewizji publicznej. Na przykład w powszechnej świadomości utrwaliła się godzina rozpoczęcia emisji głównego programu informacyjnego dnia. Jest nią 19.30.
Porządek codziennej ramówki oraz dobór w kolejne wieczory tygodnia konkretnej oferty filmowej przez TVP, determinuje w znacznym stopniu układ ramówek konkurencji. Tym niemniej zasługa zarządzających telewizją publiczną polega na umiejętnym dostosowaniu oferty programowej stacji do oczekiwań widzów. Dość powiedzieć, że od lat w comiesięcznych badaniach telemetrycznych najbardziej oglądanych programów wszystkich polskich stacji telewizyjnych zdecydowanie dominują produkcje TVP.
Umiejętne łączenie komercji oraz celów edukacyjnych i kulturotwórczych przez Telewizję Polską zostało docenione przez instytucje europejskie. Komitet Telewizyjny i Departament Telewizji Europejskiej Unii Nadawców (EBU) wyróżnił TVP za osiągnięcia w 2002 r. Doceniono poziom realizacji misji publicznej, utrzymanie wysokich standardów programowych, stabilność finansową, kontrolę kosztów, utrzymanie widowni na bardzo wysokim poziomie, funkcjonowanie i rozwój w wysoce konkurencyjnym otoczeniu, wiodącą rolę w rozwoju technologii cyfrowej oraz gotowość do otwarcia nowych kanałów tematycznych.
Jednym z kanałów polskiej telewizji publicznej, o którym warto szerzej powiedzieć to działająca od ponad dziesięciolecia TVP Polonia. Ma ona wielkie zasługi w utrzymywaniu więzi i komunikowaniu się z polonią zagraniczną. Stacja emituje specjalnie przygotowany program dla widzów zagranicznych polskiego pochodzenia, który jest transmitowany drogą satelitarną. Warto wspomnieć, że przystosowując polskie filmy do emisji w TVP Polonia, umieszcza się dodatkowo napisy w języku angielskim na dole ekranu. Telewizja ułatwia w ten sposób zapoznawanie się z polszczyzną również kolejnym pokoleniom widzów o polskich korzeniach.
Stacje komercyjne Polsat i TVN konkurując z telewizją publiczną starały się koncentrować na wybranych segmentach widowni. Polsat, debiutując jako pierwszy na rynku, początkowo stawiał na programy z zakresu tzw. kultury masowej obejmującej superhity kinowe oraz sport. Z kolei TVN od kilku lat konsekwentnie adresuje swoją ofertę programową przede wszystkim do młodej widowni dużych miast, czyli do segmentu widzów, który jest najbardziej poszukiwany przez reklamodawców.
Postawienie w 2001 r. przez TVN na sprawdzone w Europie widowiska reality show ("Big Brother") okazało się strzałem w dziesiątkę. Stacja nie tylko odkryła, że Polacy podzielają gusty dominujące w innych krajach europejskich, ale potrafiła też zarobić na interaktywności, związanej z nowymi technologiami (sms, Internet). Szefowie TVN-u trafnie spostrzegli gotowość polskiego audytorium do uczestniczenia w nowym rodzaju rozrywki, wymagającym korzystania przez widzów z nowych technologii komunikacyjnych.
Obraz polskiego rynku telewizyjnego byłby niepełny, gdybyśmy nie wspomnieli, że oprócz telewizji działających na zasadzie "open-to-air", czyli nadających niekodowany program drogą naziemną, istnieje w naszym kraju kilkadziesiąt polskojęzycznych kanałów dostępnych drogą satelitarną i w sieciach telewizji kablowej.
Warto zwrócić uwagę na nadającą od połowy 2003 r. via satelita TV Trwam, stację o charakterze religijnym. To druga próba w Polsce powołania do życia stacji telewizyjnej przez środowiska związane z Kościołem Katolickim. Pierwszą próbą była TV Puls, założona przez Zakon Franciszkanów. Stacja miała ambicję łączyć komercję z zadaniami misyjnymi właściwymi dla Kościoła. Okazało się, że właściciele Pulsu nie zdołali zapewnić finansowania telewizji w dłuższym okresie. Obecnie Franciszkanie usiłują reaktywować TV Puls szukając współpracy z nową firmą producencką. Z kolei wspomniana TV Trwam to inicjatywa oo. Redemptorystów, zapowiadana jako telewizyjna wersja katolickiej stacji radiowej Radio Maryja. W odróżnieniu od Pulsu telewizja Trwam nadawana będzie wyłącznie przez satelitę i telewizje kablowe.
W polskich telewizjach kablowych i za pośrednictwem satelity odbierać można oprócz oryginalnych polskich stacji telewizyjnych, jak wspomniane Puls i Trwam, liczne zagraniczne stacje w polskich wersjach językowych, takie jak choćby: Discovery, Eurosport czy filmowe Ale Kino, TCM, Europa Europa i in. Dodajmy, że obecnie ponad połowa gospodarstw domowych w Polsce ogląda telewizję właśnie za pośrednictwem kablówki, własnej anteny satelitarnej bądź korzystając z płatnego dekodera satelitarnej platformy cyfrowej. Oznacza to, że polski telewidz ma autentyczny wybór, a konkurencja między stacjami telewizyjnymi jest zaostrzona
.

Brak komentarzy: