piątek, 28 grudnia 2007

WIZERUNEK KOBIETY W REKLAMIE



Kobiety pojawiają się w reklamie mniej więcej trzy razy częściej niż mężczyźni. Zapewne dzieje się tak dlatego, że chyba większość z nich kierowanych jest właśnie do pań. To głównie one zajmują się domem i robią zakupy.
Oglądając reklamy można zauważyć, że przedstawianych jest kilka wizerunków kobiet.
Pierwszym jest kobieta tradycyjna, czyli matka, żona i ,,gosposia”. Taka pani zawsze z uśmiechem na twarzy wykonuje wszelkiego rodzaju czynności domowe Jest ogarnięta pasją sprzątania, gotowania i prania. Trudno jej się zresztą dziwić skoro z nowym płynem do szyb okna myją się niemalże same...a specjalna ściereczka do kurzu sprawia, że wytarty nią przedmiot pozostaje czysty przez długi czas. Gospodynie domowe zrobią wszystko by podać pyszny obiad swojej rodzinie, a to takie proste mając zaledwie jedną przyprawę. Wszystkie obowiązki są przyjemnością dla takiej kobiety. Należy dodać, że w tego typu reklamach występują kobiety o przeciętnej urodzie, natomiast zadbane i schludnie ubrane, pokazane w codziennych sytuacjach. Często korzystające z porad sąsiadki(np. której proszek sprawia, że ubranie pachnie świeżością przez cały dzień) lub eksperta( który np. zaczepia ową kobietę na ulicy, żeby zaprezentować jej działanie nowego proszku do prania). Ten wizerunek przedstawia kobietę, dla której priorytetem jest rzetelne wykonywanie obowiązków domowych. Dom i rodzina są najważniejsze. Kobieta nie staje przed dylematem rodzina – praca zawodowa.
Kobieta nowoczesna to taka, która inwestuje w siebie. Jest szczupła, piękna, młoda. To kobieta wyzwolona, która jest gotowa podjąć walkę z czasem i wyeliminować niedoskonałości. Chce wygładzić zmarszczki, usunąć cellulitis, nie chce mieć siwych włosów dlatego używa farby, która sprawia, że jej włosy są lśniące, puszyste, a ona sama wygląda dziesięć lat młodziej... Używa perfum, dzięki którym czuje się wyjątkowa i oryginalna.
Kobieta nowoczesna to także kobieta pracująca. Businesswoman to typ kobiety, która ma już określone oczekiwania, wie czego chce i jest pewna siebie. To już nie typowa pani domu lecz typ kobiety aktywnej zawodowo, która mając styczność z ludźmi musi dbać o swój dobry wizerunek. Nie może sobie pozwolić np. na złą fryzurę( to dla niej jest Taft- na każdą pogodę).
Czym byłaby reklama skierowana do mężczyzn bez ukazania w niej pięknej, uwodzicielskiej kobiety... tutaj ma być ona seksowna, pociągająca, przykuwać wzrok i na tym jej rola się kończy...

4 komentarze:

Asia Neumann pisze...

no muszę przyznać, że świetny post. Bardzo mi się podoba :)

Marcelina Bobkowska pisze...

no fajny temat....:D

kamila fie pisze...

Fajne pomysł na post. Ale warto jeszcze dodać o wizerunku kobiety niezdary- z bluzką zachlapaną dziecięcym jedzeniem, nie umiejącą sobie poradzić z bólem głowy, tak, że głowa jej pęka, szukającej pomysłu na sposób ubierania się w kolorowych pismach.

Anonimowy pisze...

Pare miesięcy temu oddalam prace magisterska na temat wizerunku kobiet i mezczyzn w reklamie. Im dłużej studiuję ten temat tym bardziej wydaje mi się,że jesteśmy troche przewrażliwione na punkcie charakteryzacji płci pięknej w reklamach. Tak naprawde Polskie kobiety dzielą się na kobiety-gospodynie domowe, kobiety-nowoczesne i kobiety- 'nimfomanki'. Telewizja jedynie przerysowuje rzeczywistość. Z moich badan wyniklo,ze negatywne wizerunki kobiet (kobieta-przedmiot, badz kobieta-obiekt seksualny)wplywaja jedynie na dziewczęta w wieku 16-21. Reszta najwidoczniej 'do not pay that great attention'.